Wil je dat iemand naar je luistert, wil je iets voor elkaar krijgen? Heldere, geweldloze communicatie helpt je daar zeker bij. In deze blog ga ik verder op de voorgaande, met vervolgstappen in de kunst van geweldloos communiceren.
Welke uitkomst wil je bereiken? Het begint ermee dat je voor jezelf goed helder krijgt wat je precies wilt bereiken. Je zegt aan tafel ook niet: “Wil je me aangeven wat ik lekker vind?” In plaats van de aanname dat de ander weet wat jij op dat moment lekker vindt, kun je beter zelf meer duidelijkheid geven en vragen om de oude kaas aan je door te geven. Je vraagt de ander gewoon om een gunst, die daardoor de kans krijgt om jou met een simpele daad een plezier te doen.
Welke stappen kan je nemen om je doel te bereiken?
- Schets concrete situaties, zonder oordeel of verwijt;
- Spreek vanuit jezelf in ik-taal (geen jij-dit en jij-dat);
- Stel open en empatische vragen om de belangen van de ander te achterhalen;
- Erken de gevoelens en opvattingen van de ander. De ander zal zich door jou gezien moeten voelen, pas dan ontstaat emotionele rust en (dus) aandacht voor jou. Je werkt als het ware eerst bewust aan een landingsbaan voor wat jij te vertellen hebt (lees hierover meer in mijn eerdere blogs);
- Vertaal je verwachtingen, wensen en behoeften in heldere verzoeken;
- Kom tot gezamenlijk gedragen oplossingen door af te stemmen op de behoeften van jullie beiden.
Spreken (en waarnemen) zonder oordeel of verwijt Tussen begrijpen hoe je geweldloos kan communiceren en hoe je dit kan toepassen in de praktijk zit nog wel een verschil. Helder en geweldloos taalgebruik is immers lang niet voor iedereen vanzelfsprekend maar het maakt de communicatie zoveel gemakkelijker. Neem bijvoorbeeld het spreken zonder oordelen of verwijten. Oefen eens in het spreken zonder het gebruik van de volgende woorden, die namelijk altijd gaan over oordelen en verwijten. Altijd Nooit Telkens wanneer Constant Niemand Iedereen Goed voorbeeld: Ik merk dat het deze week de vierde keer is je het niet eens bent met mij. Onhandig voorbeeld: Je bent het ook nooit met me eens, altijd heb je weer wat op te merken.
Uit de dagelijkse praktijk: Zij werkt nu thuis met een vol dagschema, hij geeft er zijn commentaar op Hij: Jij staat nooit op een normale tijd op, niemand staat zo vroeg op. Het is altijd hetzelfde met jou, eigen schuld dat je ‘s avonds zo moe bent. (oordelen en verwijten) Stap 1: Deel een specifieke waarneming Zij: Je zegt tegen mij dat ik … Stap 2: Vertel over je gevoel daarbij Zij: Jouw woorden doen me pijn. Stap 3: Vertel over je behoefte of intentie Zij: Nu ik er even over heb nagedacht kom ik tot de conclusie dat ik wil begrijpen wat je me eigenlijk wilt zeggen maar dat me dat niet lukt. Stap 4: Concreet verzoek Zij: Ik heb hiervoor meer informatie van je nodig. Hij: Dat snap je toch zeker zo ook wel. (oordelen en verwijten) Zij: Nee. Mijn vraag aan jou: Vertel eens wat meer over je bedoeling naar mij toe, met die opmerkingen die je maakte. (helder verzoek)
Oefening baart kunst! Suggestie: Oefen de vier stappen samen met iemand waar je je vertrouwt mee voelt en bedenk een situatie die je aan de hand van de vier stappen kan vertellen.
Nog meer om mee te oefenen Suggestie: oefen ook met je eigen waarneming en interpretaties. Laat de ander de vier stappen oefenen met jou. Op dat moment kan jij je bijvoorbeeld extra richten op luisteren zonder waardeoordeel.
Lastige hé! Kom je er even niet uit: dan help ik je graag; informeer hoe een (online) sessie werkt.
|