Vaardigheden ontwikkelen

De manager van Roel heeft hem kort geleden aangesteld als teamleider. Roel wordt gewaardeerd vanwege zijn bovengemiddeld technisch inzicht en dossierkennis.

Op dit moment blijkt dat Roel vast loopt in zijn nieuwe rol. Het aanspreken van medewerkers op hun prestaties en gedrag vindt Roel lastig. Zijn functie vraagt om gedragscompetenties die nog onvoldoende ontwikkeld zijn.

Jaarcontracten zullen niet verlengd worden en Roel moet slechtnieuws gesprekken gaan voeren. De manager van Roel voorziet problemen. Roel kan terecht bij een coach.

Met behulp van de coach wordt zijn situaties in kaart gebracht.
Coach: wat maakt het geven van feedback lastig voor je Roel?
Roel: ik ga mensen niet confronteren.
Coach: hoe ziet het aanspreken van mensen eruit bij jou; wat doe jij dan?
Roel: nou, niet. Ik ga niet zeggen wat ik van ze vind, op dat gebied.
Coach: wat levert dat op?
Roel: mijn manager ziet het liever anders.
Coach: en hoe is het voor jou?
Roel: ik zit er ook wel mee.

Van hieruit ontstaat de dialoog om te komen waar het bij Roel echt om gaat.